12 KORZYŚCI – OLEJ LNIANY I SIEMIĘ LNIANE

olej lniany

Olej lniany pochodzi z nasion rośliny o nazwie Linum usitassimum. Len zwyczajny jest uprawiany na Ziemi już od 6000 lat. Przez cały ten czas nie uległ żadnej modyfikacji. Zalicza się do grupy tzw. Super foods, czyli roślin o najszerszym, prozdrowotnym spektrum działania.
Zyskał olbrzymią popularność dzięki badaniom dr Budwig, ze względu na wysokie stężenie kwasów tłuszczowych Omega-3 o nazwie kwas alfa-linolenowy (ALA), a także na olbrzymią zawartość minerałów i witamin, lignanów i błonnika.

LEN

Linum_usitatissimum_-_Köhler–s_Medizinal-Pflanzen-088.jpg ‎(439 × 591 pixels, file size: 123 KB, MIME type: image/jpeg)

 

Produktem bazowym są nasiona lnu częściej nazywane siemieniem lnianym. Występują w kolorach od ciemnego, przez jasny brąz do złocistego. Ogólnie korzyści z systematycznego stosowania siemienia lnianego, czy jego produktu pochodnego jakim jest olej lniany trudno spisać.

 

olej lniany

olej lniany

 

Podstawowe to:
pomaga poprawić trawienie, odżywia skórę i włosy, obniża poziom cholesterolu, zmniejsza łaknienie cukru, utrzymuje hormony w równowadze, niezastąpiony w walce z rakiem, a także powoduje utratę masy ciała!

Spójrzmy trochę głębiej na analizę składników odżywczych lnu w objętości 100 g siemienia lnianego:

Energia = 534 Kcal 27% RDA*
Błonnik =27,3 g 68% RDA
Białko = 18,3 g 32,5%RDA
Cholesterol = 0 g !

Z witamin na największą uwagę zasługuje kompleks witamin z grupy B wraz z kwasem foliowym, następnie wit. E oraz wit K i C. Jedynie nie posiada w swoim składzie witaminy A.

Zobaczmy teraz, jakie ważne minerały znajdują się w nasinach lnu:

Wapń 255 mg 22.5% RDA*
Miedź ! 1.12 mg 124% RDA
Żelazo 5.73 mg 72% RDA
Magnez ! 392 mg 98% RDA
Mangan ! 2.48 mg 108% RDA
Cynk 4.34 mg 39% RDA

Skład odżywczy wyjaśnia dlaczego siemię lniane jest jednym z najbardziej odżywczych pokarmów.

siemię lniane

siemię lniane

A oto 12 korzyści z siemienia i oleju lnianego:

 

antynowotworowe

antynowotworowe

1. PROFILAKTYKA ANTYNOWOTWOROWA

Badania wykazały, iż nasiona lnu zapewniają ochronę przed rakiem piersi, prostaty i okrężnicy. Zawierają lignany. Są to związki należące do flawonoidów neutralizujące działanie wolnych rodników. Mówiąc prościej – hamują wzrost komórek nowotworowych.
Trzy z nich są przetwarzane w jelicie przez bakterie jelitowe co naturalnie zrównoważy hormony, a tym samym zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi, trzonu macicy i jajników u kobiet a u mężczyzn raka prostaty. Ochraniają również przed rakiem nasze jelita.

2. WIELOPOZIOMOWE DZIAŁANIE LIGNANÓW

Lignany zapewniają nam antyoksydacyjne korzyści dla anti-aging (zatrzymywanie procesów starzenia organizmu), równowagi hormonalnej i zdrowia na poziomie komórkowym.

Wspierają wzrost probiotyków w jelicie, a także mogą wyeliminować drożdże Candida w organizmie.

Lignany są również znane z ich właściwości przeciwwirusowych i przeciwbakteryjnych, a zatem regularnie stosowanie siemienia i oleju lnianego może przyczynić się do zmniejszenia ilości lub powikłań przeziębień, anginy i grypy.

3. OBNIŻA POZIOM ZŁEGO CHOLESTEROLU

Ze względu na dużą zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, olej lniany obniża poziom LDL (złego cholesterolu), i utrzymuje prawidłowy poziom HDL (dobrego cholesterolu) we krwi.
Włókna rozpuszczalne z nasion lnu tworzą pułapki na cząsteczki cholesterolu w układzie pokarmowym tak, że nie może on być wchłaniany.
Należy jednak pamiętać, że samo siemię lniane nie może być skuteczne w redukcji cholesterolu.
Potrzebne jest działanie kompleksowe. To właściwa dieta (np. wegetariańska) i ćwiczenia fizyczne, powinny być podstawą dla zachowania dla zdrowia.

 

aktywny tryb zycia

aktywny tryb zycia

 

4. WYSOKA WARTOŚĆ ODŻYWCZA DLA REKONWALESCENTÓW PO OPERACJACH, CHEMIO- I RADIOTERAPIACH

Podobnie jak w innych nasionach roślin oleistych, len jest jednym z bardziej kalorycznych pokarmów. 100 g nasion zawiera 534 kalorii, czyli 27% codziennego zapotrzebowania. Ponadto nasiona są doskonałym źródłem wielu składników odżywczych, śluzu i błonnika pokarmowego, minerałów, przeciwutleniaczy i witamin, które są niezbędne do optymalnego zdrowia. Dla osób wyniszczonych jest idealnym uzupełnieniem diety. Nawet dla tych, którzy nie są w stanie żuć i przełykać podawać można macerat wodny najlepiej ze zmielonych nasion, aby można było go wypić.

5. OLEJ LNIANY POMOCNY PRZY MENOPAUZIE

Lignany uzupełniają niedobór estrogenów, ale potrafią też hamować ich nadmierną aktywność, gdy gospodarka hormonalna organizmu ulega wahaniom. Tak dzieje się m.in. w czasie menopauzy. Zamiast brać syntetyczne odpowiedniki estrogenów, olej i siemię lniane mogą być więc bardzo dobrym uzupełnieniem diety kobiet w tym okresie życia.

6. ZDROWIE JELIT

Ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne, olej lniany może być stosowany do leczenia chorób zapalnych jelit takich jak choroba Crohna i zapalenia okrężnicy. Choroba Crohna jest spowodowana niedoborem omega-3, a zatem regularne przyjmowanie oleju lnianego może także być pomocne w jej leczeniu. Kwasy omega-3 zapobiegają namnażaniu komórek nowotworowych, w szczególności w przypadku raka jelita grubego. Osoby cierpiące na zaparcia znajdą tutaj swojego sprzymierzeńca. Nasiona lnu zawierają mnóstwo błonnika i rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego. Jak wiadomo błonnik jest miotłą oczyszczająjcą jelita ze złogów i powoduje lepszą perystaltykę.

UWAGA: WRAZ Z PRZYJMOWANIEM BŁONNIKA NALEŻY ZWIĘKSZYĆ ILOŚĆ WYPIJANEJ WODY.

Także olej lniany pomoże nam na zaparcia. Można wziąć 1-3 łyżki oleju na szklankę świeżo wyciśniętego soku z marchwi, aby pomóc sobie w naturalny sposób.

sok z marchwi

sok z marchwi

 

7. DETOKSYKACJA

Jednym z najbardziej nadzwyczajnych korzyści z nasion lnu jest guma arabska. Jest to klej tworzący charakterystyczny żel, który jest rozpuszczalny w wodzie i ma niezwykłe korzyści dla przewodu pokarmowego. Żel ten po wypijaniu naparu lub maceratu wodnego wyścieła cała błonę śluzową naszego przewodu pokarmowego. W jelicie cienkim, gdzie następuje wchłanianie składników odżywczych ułatwia te proces dzięki lepszemu nawilżeniu scian.

Natomiast bardzo wysoka zawartość zarówno rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych włókien, wspomagają detoksykację okrężnicy oraz zmniejszają głód glukozy.
Ponadto stanowią pokarm dla przyjaznych bakterii w okrężnicy, które mogą pomóc usunąć odpady z organizmu.

8. ZAPOBIEGANIE CHOROBOM SERCOWO-NACZYNIOWYM

zdrowe serce

zdrowe serce

Kwas alfa-linolenowy ALA jest znanym kardioprotektorem tzn. zapobiega różnym chorobom układu sercowo-naczyniowego. Regularne spożywanie oleju lnianego zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zawału serca. Obniża ciśnienie krwi, podnosi poziom dobrego cholesterolu , sprzyja zdrowiu naczyń krwionośnych i reguluje rytm serca.

9. SIEMIĘ LNIANE JEST WOLNE OD GLUTENU!

Używanie lnu to świetny sposób, aby w naturalny sposób wymienić zboża zawierające gluten na bezglutenowe. Tak, nasiona lnu są idealne dla tych, którzy mają celiakię lub nietolerancję glutenu. Mogą one być również dobrą alternatywą dla tłuszczów omega-3 pozyskiwanych z ryb dla osób z alergią na owoce morza.

gluten free

gluten free

10. ODCHUDZANIE

Podobnie jak wszystkie inne orzechy i nasiona, siemię lniane jest bogate w zdrowe i dietetyczne tłuszcze Omega-3 oraz błonnik.
Spożywanie utrzymuje długo uczucie sytości a to pomaga w zmniejszaniu apetytu. Tłuszcze ALA mogą również przyczyniać się do zmniejszenia stanu zapalnego. Jest to ważne dla utraty masy ciała, ponieważ utrzymujący się stan zapalny ma tendencję do utrzymywania nadwagi. Pomagają budować masę mięśniową, która spala więcej kalorii a tym samym tłuszczu.

Dobrym rozwiązaniem byłby dodawanie kilku łyżeczek mielonego siemienia lnianego do zup, sałatek, koktajli i wdrożyć to jako część swojego planu odchudzania.

 

odchudzanie

odchudzanie

11. ZDROWA SKÓRA I WŁOSY

Jeśli chcesz mieć zdrowszą skórę, włosy i paznokcie, polecam dodawanie 2 łyżek zmielonych świeżo nasion lnu do swojego smoothie lub 1 łyżkę oleju lnianego do codziennych posiłków.
Ja mielę nasiona w zwykłym młynku do kawy. Tyle ile akurat mi potrzeba. A dlaczego? Opisałam już tutaj.

Tłuszcze ALA w nasionach dostarczają mnóstwo witamin z grupy B, które mogą pomóc zmniejszyć suchość włosów. Regularne stosowanie oleju lnianego stymuluje wzrost włosów i zapobiega dodatkowemu wypadaniu włosów. Eliminuje łupież i łuszczenie na skórze głowy.

zdrowe włosy

zdrowe włosy

 

Olej lniany utrzymuje również zawartość wilgoci we włosach, trzymając włosy lśniące i zdrowe.

Olej możemy dodać wraz z ulubionym olejkiem do masażu ciała lub tylko twarzy.
Na koniec mycia włosów 2 łyżki oleju lnianego zadziałają jako odżywka, którą po kilku minutach można spłukać ciepła wodą.
lub dodać 2 łyżeczki oleju regularnego odżywka.

Można również zminimalizować objawy trądziku, trądzik różowaty i wypryski.

12. ZESPÓŁ SUCHEGO OKA

Niektórzy z nas cierpią na zespół suchego oka, w którym zewnętrznej warstwie oczu brakuje wymaganego smarowania. To sprawia, że oczy pieką i ma się wrażenie tzw. piasku pod powieką. Osoba cierpiąca na zespół suchego oka musi brać olej lniany, aby zmniejszyć objawy zespołu suchego oka.

Czy spodobały Ci się korzyści, które przedstawiłam? Opisz o swoich doświadczeniach z lnem w komentarzach. Może twój głos pomoże także innym czytelnikom.

sport

sport

Pozdrawiam, Sylwia

Zobacz także: Dieta dr Budwig

* RDA – oznacza dzienne zapotrzebowanie na dany składnik

Chcesz być na bieżąco – dołącz do grona naszych wspaniałych czytelników.

  • Oleju jeszcze nie używałem ale stosowałem „kisiel” z siemienia. Przy infekcji gardła przynosi dużą ulgę.

    • Sylwia Lifemaker

      Tak to prawda. Może podasz, jak to stosujesz? jak przygotowujesz?
      Pozdrawiam, Sylwia

      • Około 1-2 łyżeczki siemienia zalewam 1-2 szklankami wody i gotuję kilka-kilkanaście minut w garnuszku. Proporcje i czas przygotowania mogą się zmieniać. Więcej siemienia i dłuższe gotowanie to więcej/gęstszy „kisiel”. Przy czym to gotowanie takie delikatne, nie jak w czajniku. W czasie gotowania warto zamieszać. Kiedy widzę, że według mnie siemię już puściło galaretkę wystarczająco mocno, odstawiam do ostygnięcia. W czasie stygnięcia kisiel jeszcze zgęstnieje.

        Kiedy ma letnią temperaturę piję, a jeśli zrobiłem dużo, zostawiam na drugą dawkę. Zimne też jest ok, chociaż letnie lepiej działa. Dobrze wypić na noc kiedy w gardle bardzo drapie i trudno spać. Po takim kisielu z siemienia można zasnąć bo potrafi lepiej złagodzić niż przeróżne tabletki do ssania.

        Zaraz pewnie będzie, że robię źle. Są różne przepisy, niektórzy twierdzą że gotowanie zabija właściwości siemienia. Według mnie jednak zalewanie siemienia ciepłą czy gorącą wodą i odstawianie na dłuższy czas, aż ten kisielek się wytworzy, nie działa. Próbowałem, zostawiałem na całą noc nawet i ledwo co ziarna puszczały. W zasadzie to nadal była zwykła woda. A kisiel, o który mi chodzi to taki mniej lub bardziej ciągnący się glut. Ziarenka też zjadam, w granicach rozsądku przy jednorazowym spożyciu.

        • Sylwia Lifemaker

          Dzięki. Bardzo fajnie to przedstawiłeś. Ja właśnie stosuję namaczanie w letniej wodzie razem z innymi nasionkami, ale to w związku z problemami jelitowymi.